neden böyle bir şey yaptım bilmiyorum. ama belki benimle ilgili bazı şeyleri, yazacağım bir kaç kelimeyi merak edenler olur..

Çarşamba, Nisan 04, 2007

İnsan

İnsan kendini yalnızca insanda tanır.1

İnsanın kendini anlama ve anlamlandırma çabası içinde başka insanları ve hatta şeyleri anlamaya, özümsemeye ihtiyacı vardır. Bu anlama çabasını kendi iç değerlerimizle yaptığımızda fazlaca yol katedemeyeceğimizi düşünüyorum, biraz daha fazlası gerekiyor. Mesela bir başkası da şoyle demiş:

Gerçekten birini algılayamaya çalışırken, bunu çeşitli bulgularımızı kendi veri bankamızla eşleyerek anlamlandırma yolunu seçme yöntemi, bize doğru sonucu asla veremez. Çünkü ruh, analiz edilebilen bir şey değildir. Ruh, sadece hissedilir.

...

Bunu anlatması biraz güç tabii... Şöyle bir açıklama deneyeyim; odun parçasının nehir üzerinde yüzmesini suyun kaldırma kuvvetiyle açıklayabilirsiniz. Ama o odunun suyun üzerinde nasıl ahenkle hareket ettiğini özünüzde algılayabilmeniz için, ruhunuzu o nehre tıpkı odunun kendisini bıraktığı gibi bırakabilmeniz gerekir.


Aslına bakarsanız hissetmek kelimesinin tam olarak anlatılmak isteneni karşıladığını düşünmüyorum, belki kendini vermek denebilir. Bilmiyorum, böyle bir şeyler.



1: Goethe

3 yorum:

Adsız dedi ki...

iç değerlerimizden kasdın nedir turunçgil?

turuncu dedi ki...

iç değerlerimizden kastım aslında iki yönlü;

bir - şimdiye kadar edindiğimiz değer yargılarımız, cetvellerimiz ve çeşitli ölçü araçlarımız... karşılaştığımız şey; -her ne ise- şimdiye dek edindiklerimizle ölçülemez olabilir.

iki - karşılaştığımız şeyi daha önce karşılaştıklarımıza benzeterek yahut daha önce karşılaştığımız bir kaç şeyin kompozisyonu şeklinde ele alarak yanlış yapabiliriz.

tanpınar'ın primitif'ini hatırlamak gerekiyor sanırım.

Sem dedi ki...

Eeee nede olsa sosyal yaratıklarız ve kendimizi tanımak için bile birbirlerimize ihtiyacımız var:))))

Bil-sen-de

Pardus... Özgürlük Için...

Firefox 2

Bazen Okurum

Dinle-sen-de